Στο ελεύθερο ή «λεκτικό» θέμα, ο σπουδαστής καλείται να αποδώσει ζωγραφικά ένα δικό του έργο, με θέμα μια λέξη ή φράση – έννοια η οποία ανακοινώνεται κατά τη διάρκεια των εξετάσεων (π.χ. το 2010 το θέμα στην μια ομάδα ήταν «ανεγειρόμενη οικοδομή» και στην άλλη «δημόσιος χώρος»).
Στο «εργαστήριο μου», οι σπουδαστές καλύπτουν ποικίλα θέματα ελεύθερου σχεδίου, με αποτέλεσμα να δυναμώσουν την μνήμη και φαντασία τους, αλλά και να προετοιμαστούν κατάλληλα για τις εξετάσεις ελεύθερου θέματος.
Επιπλέον, μέσω προσομοιώσεων «λεκτικών» θεμάτων στα εργαστήρια, οι σπουδαστές εκπαιδεύουν το χέρι τους να λειτουργεί σχεδόν αυτόματα με το εργαλείο που θέλουν να χρησιμοποιήσουν, αλλά και μαθαίνουν να το χρησιμοποιούν σκόπιμα, αποφεύγοντας εικασίες.